2015. június 30., kedd

Mai népszerű naplóregény

Ehhez a témához Leiner Laura:A Szent Johanna Gimi 1. (Kezdet) c. ifjúsági regényét olvastuk.

Az írónő életrajza:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Leiner_Laura


1. Kezdjük a műfajjal. A tagok közül mindenki írt naplófélét valamikor. Mik a tapasztalatok?


  • csak gyors feljegyzéseket ír, rövid leírást
  • olvasmányokról szokott rövid leírást írni
  • 8. osztályos korában írt, nem napi szinten, viszont 420 szerelmes levelet írt életében
  • jelen pillanatban is ír, naptárakat használ erre, mindig feljegyzi a napi időjárást, az utazási élményeit
  • egyetemista korában írt: gondolatokat is, jelentős eseményeket. Most: milyen könyvet, folyóiratot olvas, események leírása a Spurgeonba röviden, ceruzával, így látja évekre visszamenőleg az eseményeket az adott napon.
  • Tavaly égette el a naplóit, mert nem akarja, hogy az utódai kidobják, vagy elolvassák. Színházi darabokról, amiket megnéz, azokról szokott rövid emlékeztetőt írni, a fontos idézeteket kimásolja. Középiskolás kora és 20 éves kora között rendes naplót vezetett.
  • 14-18 éves korig, nagy levelezést is folytatott. Most az édesanyja ír naplót, de mivel lankad a figyelme, így nemsokára újra neki kell nekiállnia. 
  • 99 óta van számítógép a családban: 98 levelet őriznek rajta, amit most küldtek el neki, hogy dolgozza fel, mert a disszidens időkről szólnak.
  • 1 évig írt, amikor nagyon rossz éve volt, és a barátnőjétől kapott egy Coelho naptárat azzal az utasítással, hogy minden nap bele kell írnia valami pozitívat, ami aznap történt vele. Ez jó terápia volt, rendbe hozta.
  • amióta könyvklubba jár, azóta az olvasmányokról olvasónapló szerűt vezet
  • Én középiskolás koromban vezettem naplót, nem napi szinten, mert ahhoz nem vagyok elég kitartó, de a gondolataimat, érzelmeimet is leírtam benne. Manapság a könyveket jegyzem fel a barátnőmtől kapott Coelho naptárba, amiket olvasok, illetve a fontos eseményeket.


2. Mint műfajnak, mi az előnye és hátránya a SZJG alapján?

  • olvasmányos
  • naprakészséget vár el, ha régebbi korokból való, ott fontosak lesznek az apróságok
  • kicsit sematikus, de az osztályozás tetszett, kicsit a lelkiismereti vizsgálathoz volt hasonló
  • nagyon humoros, a mai diákság életébe tekinthettünk bele, ugyanakkor visszarepített a múltba
  • jók voltak a jellemábrázolások
  • Fehér Klára könyveire emlékeztetett
  • kicsit idealizált ez a speciális gimi, kevés diákkal
  • a stílusa magával ragadó, mintha mi is ott lennénk, tehetséges az írónő
  • tanárként a másik oldalra koncentrálunk, jó volt látni a diákok szemszögéből is
  • negatívum, hogy egy szemszögből látjuk az eseményeket
  • egykék szinte kivétel nélkül


3. Milyen az iskola?

  • alapítványi: korszerű, mindennel el van látva, ide nem szegény gyerekek járnak
  • tanároknak is beszólnak, például Kinga
  • a tanárok ilyenek az életben is
  • modern, ugyanakkor a poroszos nevelési módszerek is fellelhetők, ezzel szereznek a tanárok tekintélyt
  • jó, de nem tökéletes gimi
  • a diák- tanár viszonyban az info tanár volt a legszimpatikusabb
4. A szerepelők jellemzése:

A három lány ellentétes pólusokat jelenítenek meg, nekik van a legjobban kidolgozva a karakterük.

Kinga: + az erősség az álca, de jószívű, jó lelkű, kicsit kérdéses, hogy milyen módszerekkel éri el a                    céljait.
             - stréber, mindenkin átgázol, csúnya beszólásai vannak, nem fair, lenézte őket. Legjobb                          védekezés a támadás, ez a stratégiája. Az egyik tag jól ismeri ezt a típust a kollégiumokból,                  sokat szenvedtek tőlük. Nagy igényei vannak magával, de másokkal szemben is.

Arnold: + okos, szerény fiú. Inkább felnőtt, mint gyermek. Kívül marad a stikliken.
               - beképzelt, önző. Vannak ilyen gyerekek, már találkoztunk velük.

Virág:  + vállalja önmagát, a legérdekesebb szereplő, emó stílus: jelzi mindig a hangulatát, tehetséges                  rajzos, jószívű, hűséges barátnő

Reni: + félt a beilleszkedéstől, de ment neki. Vicces, hogy a szülei tini-szakkönyvből tanulmányozzák,  ilyen is csak az egykéknél fordulhat elő. Előtte magányos volt, itt kinyílik, ilyen hatása lehet  egy jó közösségnek. Rendes lány, kivéve a reggeli hisztiket. Ő a középút: a két lány az   ellenpólus, ő a legigazibb, legvalósabb. Kamaszkori sérülékenység jellemző rá. Nem                      problémás, pedig az osztálytársai nagyrészt azok.
            - gyakorlati érzéke nincs semmi

Cortez: + ez a fiú az osztály közepe. Nem buta, de lusta. Menő. Jóképű. Jól kommunikál. Sportos.
             - kicsit nagyképű

Zsolti:   + humoros, bár néha ez már bántó. Fiúszívatások, ezt mi nem tudjuk, hogy működik. 
             - szinte gonoszságig elmennek a felnőttekkel is szórakoznak. Belehergelik magukat, egymást.                 Idétlenek, de majd kinövik.

Gábor: + csendes, észrevétlen: kétszer szólalt meg. Vannak iylenek, akik 4 évig lapulnak. Jó tanuló.

Ricsi: + jó barát, jószívű.
           - szeretethiányos, vonalzós trükk az szenzációs, kémiazseni

Jacques: + rögtön szimpatikus, Zsáknak nevezik el. Jóindulatú, alkalmazkodó, bár nagyon nehéz neki                   beilleszkedni.

Andris és Robi: - rockerek, nem annyira kidolgozott karakterek, minden balhéban benne vannak.

Dave: - kütyük, nehezen illeszkedik be, kocsival hozzák iskolába

Tanárok:

Kardos: + olvasókör nagyon jó, a gyerekekhez való viszonya, emberi, szerethető lett volna.

Tölgyessy: + mert laza, megérti a gyerekeket, partner

Duran: a franciatanár, a gyerekek szeretik

Vladár: ennyire erőlteti a saját tárgyát, ez nem szimpi

Korponay: + jegyet fel lehetett nála vinni, ad lehetőséget, de meg kell érte dolgozni.

Gondos: kémiatanár: vörös haj kísérlet eredménye :-)

Őszi szünetbe is vannak programok, a házi feladatok komolyak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése